I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, February 19, 2011

Akhlak Rasulullah SAW

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum pembaca yang budiman. Saya akan sambung notes semalam :) *ada add-on sikit :D
Akhlak Rasulullah SAW

1.Penyabar, Lembut, dan Bersikap Santun

~Diriwayatkan daripada Aisyah, dia berkata, "Rasulullah tidak pernah memukul sesuatu apa pun dengan tangannya, tidak pernah memukul wanita atau pembantunya kecuali jika baginda berjihad pada jalan Allah SWT dan baginda juga tidak pernah merasa sakit hati, sehingga harus berdendam pada orang yang telah menyakitinya kecuali jika batasan Allah telah dilanggar, maka Allah SWT yang akan membalasnya." (Hadis Riwayat Ahmad)

2. Kuat Beribadah

~"Rasulullah SAW tidak pernah melakukan perbuatan keji dan mengajak pada kekejian, tidak pernah membuat gaduh di pasar dan tidak membalas perbuatan buruk dengan keburukan tetapi baginda memaafkan dan berlapang dada." (Hadis Riwayat Ahmad) 


~ "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah SWT dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (Surah Al-Ahzab : 21).


~ Mu'adzah berkata, "aku pernah bertanya kepada Aisyah, 'adakah Nabi SAW menunaikan solat Duha?' Aisyah menjawab, 'ya, sebanyak empat rakaat dan baginda menambah sebanyak yang diinginkan Allah Azza wa Jalla.'" (Hadis Riwayat Muslim).


3. Menghormati Orang Tua






4. Pendengar yang Setia.


5. Sangat Prihatin pada Kebersihan Diri dan Persekitaran.


~ "Kebersihan adalah separauh daripada iman" (Sabda Nabi Muhammad SAW).

~ Rasulullah SAW seorang yang amat mementingkan bau-bauan.

~ Sabda Rasulullah SAW, “…bersihkanlah halaman dan pekarangan rumah kamu daripada kotoran dan sampah- sarap. Janganlah kamu menyerupai rumah orang Yahudi.” (Riwayat At Tirmizi).
 
6. Sederhana dalam Makanan Minum.
~ Riwayat daripada Anas, "Rasulullah tidak pernah makan siang dan makan malam dengan daging beserta roti kecuali apabila menjamu para tetamu." (Hadis Riwayat Tirmizi)


No comments:

Post a Comment

Post a Comment