I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, February 26, 2011

Fitnah?

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum semua :)
" Setiap ucapan anak-anak Adam itu membahayakan dirinya (tidak bermanfaat), kecuali kata-kata berupa amar makruf nahi mungkar dan zikrullah " (HR Tirmidzi)

Bila ada suatu perbuatan yang dianggap ringan, tapi hebat sungguh akibatnya. Dengan ucapan, boleh menentukan sama ada kita masuk neraka ataupun syurga.
Menurut Rasulullah SAW, orang yang paling banyak masuk neraka, adalah kerana sesuatu yang keluar dari mulutnya (ucapan). 
Kita tidak boleh sesuka hati menuduh orang tanpa mempunyai 4 orang saksi :)
Bagi saya la, buat ape la kita nak fitnah-fitnah orang? Apa yang kita akan dapat? Pahala? Rezeki? Hidayah? :) Kita nanti dapat negara yang tak pernah nak aman, perang sini, perang sana, bunuh-membunuh, menjatuhkan maruah diri dan keluarga, DOSA BESAR, mati seksa, masuk neraka. Nak? Kadang-kadang saya dengar gak orang kata, 'Suka ati la! Kubur masing-masing kan?!', atau 'Dosa aku, suka ati aku la! Ko sebok apasal?'. Ayat-ayat macam ni memang selalu dengar la kat mane-mane. Betoi tak?
   Ada sebab saya tulis post ni. Kalau orang yang suka tuduh orang sesuka ati dia tu tengah baca ni, ingat.. Allah Maha Kuasa & Maha Bijaksana. :)

No comments:

Post a Comment