I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 21, 2011

Hukum Percaya Kepada Ramalan Bintang

Bismillahirrahmanirrahim.

~ Percaya kepada ramalan bintang ataupun apa jenis ramalan adalah perbuatan syirik.
~ Ia dikategorikan sebagai syirik kecil. *Walau bagaimanapun namanya sahaja syirik kecil, tetapi perbuatan syirik ini adalah dosa besar. Allah hanya mengampunkan dosa orang melakukan syirik ini apabila dia meminta ampun bersungguh-sungguh dan berazam tidak mengulanginya.
~ Ada pelbagai jenis ramalan nasib yang dipercayai oleh manusia sejak dahulu sampai sekarang. Ada ramalan nasib berdasarkan bintang, cara menyusun barang di dalam rumah, melalui lontaran anak panah
~ Mengapa percaya kepada ramalan-ramalan ini menyebabkan kita syirik kepada Allah SWT? Ini kerana kita percaya ramalan itu yang menentukan nasib kita dan sikap kita pada masa hadapan.Kita mensyirikkan Allah kerana kita percaya ada kuasa lain yang menentukan rezeki dan masa hadapan kita selain daripada Allah.
~ Apa akan berlaku apabila 'bintang'nya mengatakan dia tidak berjaya dalam hidup. Kemudian dia percaya bulat-bulat ramalan itu. Kesannya, dia menjadi orang yang pasif dan malas berusaha.
~ Allah SWT sudah menentukan nasib kita pada masa hadapan, tetapi hanya Allah SWT sahaja yang tahu bagaimana sebenarnya nasib kita. Rahsianya, kita boleh bersikap positif selalu pada masa hadapan. Kita yakin Allah SWT memakbulkan doa kita. :]


Wallahu 'alam :]

No comments:

Post a Comment