I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, December 5, 2010

Allah Lebih Perkasa






Allah maha kuat dan maha perkasa. Iblis dan syaitan hanya makhluknya yang lemah. Kekuasaan iblis dan syaitan tertakluk pada kekuasaan Allah.

   Nama-nama Allah seperti al-Qahhar bererti 'yang menundukkan', al-Qayyum bererti 'berdiri dengan sendirinya', dan Zul-Jalali wal-Ikram yang bererti 'maha pemilik keagungan dan kemuliaan', menggambarkan kekuatan dan keperkasaan Allah.
Tidak ada kuasa yang melebihi kekuasaan dan keperkasaan Allah. Oleh yang demikian, hanya kepada Allah kita meminta perlindungan.

   Tidak seharusnya kita terpengaruh dengan perkara-perkara tahyul yang diamalkan oleh kaum-kaum tertentu. Misalnya,

Orang Cina : Menampal kertas mantera pada dahi puntianak supaya puntianak itu tidak mengganggu manusia. 

Orang Kristian : Menundukkan hantu menggunakan tiang salib, kononnya tiang salib memiliki kuasa sehebat kuasa Tuhan.

Demikian juga dengan kepercayaan kepada bomoh yang membuat tangkal dan meramal nasib, sehingga menafikan Allah sebagai tempat berlindung.

Dalam dunia siber, kepercayaan kepada kuasa selain Allah berlaku tanpa disedari. Misalnya, percaya kepada nasib baik dan buruk yang disebabkan oleh surat berantai. Ancaman diberi seperti, "Datuk Q tidak memanjangkan e-mel ini. Selang sehari sewaktu dia memandu ke V, kenderaannya terbabas lalu terhumban ke dalam jurang yang dalam. Dia akhirnya mengalami lumpuh kekal dan meninggal dunia setahun kemudian."

   Kita percaya, menemui pak nujum adalah perkara yang dilarang dan boleh membawa kepada syirik. Namun, mengapa kita temui pak nujum siber seperti ramalan dalam Facebook, Myspace, Friendster dan sebagainya? Malah kita sebarkan pula ramalan nasib kita kepada orang lain. Dalam soal akidah tidak timbul soal 'main-main' atau 'saja-saja'.

No comments:

Post a Comment