I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, December 11, 2010

Kisah IBLIS menghadap Nabi Muhammad S.A.W - (2)

Soal Nabi : "Hai Iblis! Apa pula yang terlebih dahulu engkau menipu segala manusia?" Maka sembah Iblis : "Pertama-tama aku palingkan imannya supaya berpaling iktikadnya kepada kafir samada pada perkataan atau perbuatannya, kelakuannya, atau hatinya. Maka jika tiada berpaling juga dengan cara begitu, maka aku tarik pula kepada jalan yang mengurangkan pahalanya supaya lama-kelamaan mereka akan terjerumus juga mengikut kemahuan aku."

   Soal Nabi : "Jikalau umatku membaca Quran dengan kerana Allah, apakah engkau rasa?" Maka sembah Iblis : "Jika mereka membaca Quran kerana Allah maka terbakarlah rasa tubuh aku dan putus-putus segala urat aku maka larilah aku daripadanya." 


   Soal Nabi : "Hai Iblis! Jika umatku mengerjakan haji dengan kerana Allah, apakah engkau rasa?" Maka sembah Iblis : "Telah binasalah diri aku dan gugurlah segala daging tulang hamba kerana mereka itu mencukupkan rukunnya."


   Soal Nabi : "Siapa pula serupa dengan engkau?" Maka sembah Iblis : "Iaitu orang yang meringankan syariat tuanhamba dan yang membenci orang-orang belajar agama Islam."

   Soal Nabi : "Siapa pula yang mencahayakan muka engkau?" Maka sembah Iblis : "Iaitu orang yang berdosa dan bersumpah bohong dan saksi bohong dan menyalahi janji."

   Soal Nabi : "Apa pula rahsia engkau kepada umatku?" Maka sembah Iblis : "Jika seorang Islam hendak pergi buang air besar (ke jamban), jika tiada membaca doa pelindungan syaitan kepada Allah Taala, nescaya aku gosokkan najis itu kepada tubuhnya dengan tiada ia sedari sekali-kali."

 Wallahu 'alam


  

No comments:

Post a Comment