I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, December 12, 2010

Kisah IBLIS menghadap Nabi Muhammad S.A.W - (4)

Soal Nabi : "Hai Iblis! Apa lagi yang memecahkan mata engkau?" Sembahnya : "Iaitu orang yang taat kepada ibu bapanya dan mendengar kata keduanya dan membantu makan-pakainya kerana tuanhamba telah bersabda. "Bermula syurga itu adalah di bawah kaki ibu bapa."


 Soal Nabi : "Hai Iblis! Apa pula yang merantai akan engkau?" Maka sembahnya : "Iaitu orang yang berjual dengan betul timbangannya sukatannya, ukurannya dan tukarannya."

Soal Nabi : "Hai Iblis! Apabila umatku memberi salam satu dengan lain, betapa hal engkau? Sembahnya : "Apabila bertemu antara dua orang di tengah perjalanan memberi salam dan dijawab oleh sahabatnya, maka pecahlah dada aku rasanya, maka aku pun meratap kerana keduanya mendapat ampun - ia dan sahabatnya - yakni apabila berpisah keduanya."

Soal Nabi : "Hai Iblis! Siapa pula sahabat yang hampir dengan engkau?" Maka sembahnya : "Iaitu orang yang meminum arak atau tuak atau candu atau ganja kerana merbahayanya telah zahir membawa pecah-belah dan perkelahiran dan penceraian."


Soal Nabi : "Hai Iblis! Di mana tempat perhimpunan engkau?" Sembahnya : "Iaitu tiap-tiap rumah wayang dan tempat bermain joget dan seumpamanya seperti tempat campur pemuda-pemudi


Soal Nabi : "Hai Iblis! Apakah puji-pujian engkau?" Maka sembahnya : "Iaitu suara orang yang menyanyi-nyanyi dan berpantun-seloka dan suara sebagai bunyi-bunyian. Kecuali orang yang menyanyi, berpantun, bernazam memuji-muji Tuhan kerana berlagu-lagu membaca nasyid dan selawatkan Nabi."





Soal Nabi : "Hai Iblis! Siapa yang sekaum dengan engkau?" Sembahnya : "Iaitu orang yang menipu harta orang dan memakan harta anak yatim dan memakan riba."

Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment