I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, December 26, 2010

Golongan yang Menyesal Hari Kiamat (3)

Meratapi Kematian

MEREKA ini adalah orang-orang yang tidak bersabar atas musibah yang menimpa mereka dan mengeluh terhadap perintah-perintah Allah, lemah dalam menghadapi qadha'-Nya serta tidak menyerahkan segala urusan mereka kepada Allah s.w.t.

   Allah s.w.t telah menciptakan manusia dan mengutus kepada mereka para Nabi yang memberikan khabar gembira dan peringatan serta menunjuki ke jalan yang lurus. Allah s.w.t pun telah memberitahukan kepada kita bahawa Ia akan menguji hamba-Nya dan menjatuhkan cubaan untuk menyaring keimanan mereka, sehingga diketahui siapa yang bersabar dan yang mengeluh di antara mereka.

   Allah s.w.t berfirman :

   "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan beritakanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan : 'Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un. 'Mereka itulah yang mendapat keberkahan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat pentunjuk." 
(Al-Baqarah : 155-157)

No comments:

Post a Comment