I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, December 4, 2010

Ketika Remang Senja


Syaitan tidak mahu manusia menyembah Allah. Pelbagai cara dilakukan oleh syaitan bagi melengah-lengahkan manusia daripada mengingati Allah. Antara waktu kesukaan syaitan bagi melengah-lengahkan manusia ialah waktu senja.
   Waktu senja adalah waktu syaitan berpesta. Pada waktu ini syaitan membisikkan rasa seronok ke dalam hati manusia supaya keluar rumah. Syaitan mendorong manusia turut sama berpesta di luar rumah seperti pergi ke pasar-pasar ataupun berkumpul bersama jiran dan kawan-kawan sambil berbual-bual. Dengan cara itu, manusia menjadi lalai daripada mengerjakan sembahyang Maghrib yang tempoh waktunya sangat singkat.
   Nabi Muhammad tidak menggalakkan umatnya keluar rumah pada waktu senja melainkan bagi tujuan yang tertentu seperti pergi ke masjid atau tempat kerja. Beliau melarang kanak-kanak berada di luar rumah pada waktu senja kerana dibimbangi syaitan mengganggunya. Malah semua pintu dan tingkap rumah hendaklah ditutup.

Fikir-fikirkan,
Pada waktu ini, sebaik-baiknya kita bersiap-siap bagi mendirikan sembahyang Maghrib. Waktu bagi mendirikan solat maghrib terlalu pendek, takut-takut kita terlepas menunaikannya. Sekiranya terpaksa keluar rumah disebabkan sesuatu urusan, berusahalah mencari masjid atau surau bagi mendirikan sembahyang.

Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment